Vrienden voor het Leven - de Tussenstand
Twents Beiaardduo Hemmel & Eerde: Esther Schopman en Hylke Banning
Zondag 2 september 2018 van 20.00-21.00 uur

Een beiaardconcert waarmee we met vier handen en vier voeten een bijzonder moment markeren. Namelijk de vriendschap tussen twee beiaardiers die 30 jaar geleden spontaan begon bij de klokken van de campusbeiaard van de Universiteit Twente.


TRAILER VRIENDEN VOOR HET LEVEN - DE TUSSENSTAND

PROGRAMMA

1.

I'll be there for you (thema nummer van de TV-serie 'Friends')

The Rembrandts
 "So no one told you life was gonna be this way. Your job's a joke, you're broke, your love life's D.O.A. It's like you're always stuck in second gear, when it hasn't been your day, your week, your month, or even your year. But, I'll be there for you, when the rain starts to fall. I'll be there for you, like I've been there before. I'll be there for you, 'cause you're there for me too."
 
2.HelloLionel Richie
 We vinden het niet raar, maar wel bijzonder als een kersverse eerstejaars student over de campus van de Universiteit Twente zwerft en haar aandacht plotseling gegrepen wordt door sprankelende klokkenklanken die uit de lucht lijken te komen dwarrelen. De aantrekkingskracht is onontkoombaar. Haar nieuwsgierigheid doet de rest. Waar komt die magische muziek vandaan? Ze zoekt en ontdekt de stalen klokkentoren. Esther klimt omhoog en opent het luik van de speelcabine. Wie speelt daar? Het is Hylke, die al vijf jaar op dat moment zit te wachten. "Is it me you're looking for?!"
3.Vrienden voor het leven
 Muziek vinden die te maken heeft met vriendschap is niet moeilijk. Keuze in overvloed! Alleen over de liefde wordt vaker gezongen...
 a. Bridge over troubled water
b. You've got a friend in me
c. On the sunny side of the street
d. Perfect day
Paul Simon
Randy Newman
Jimmy McHugh
Lou Reed
 
4.Parole, paroleG. Ferrio, L. Chiosso, G. Del Re
 Nog jong en onervaren, en dan worden uitgenodigd om een beiaardconcert te geven. Op een onbekende plek en op een ander instrument dan je gewend bent... Gezellig toch, dat hij meegaat in de bus naar Doetinchem? Niet als zij rust en stilte wil en hij zijn mond maar niet kan houden! Ook al doet hij dat om voor wat afleiding te zorgen tegen de zenuwen, want dat is vast gewenst. Denkt hij... Nee dus!
5.Variaties over 'Deze vuist op deze vuist' (Film van Ome Willem)Harry Bannink, Willem Wilmink
 Met je vuisten het stokkenklavier bespelen en zo muziek maken op klokken is geweldig! En met quatre mains - en eigenlijk ook quatre pieds - kun je dubbel zoveel muziek produceren. Maar er moeten wel regels zijn, vond onze leraar Karel Borghuis. Toch overkomt het ons af en toe. Als Esther tijdens een concert met haar linkervuist bovenop Hylke's rechtervuist een toets aanslaat, moeten we ons best doen om niet de slappe lach te krijgen!
 
6.Il maestro e lo scolareJoseph Haydn
 Als je zo jong bevriend raakt, ben je nog volop in ontwikkeling en voed je elkaar gaandeweg ook nog een beetje op. Zo nam Hylke Esther vanaf het begin mee naar Forum Filharmonisch, zoals het Orkest van het Oosten in die tijd heette. Esther nodigde Hylke op jaar beurt uit bij bandjes die op de campus speelden, en spoorde hem aan om ook eens naar popmuziek te luisteren.
Het was Hylke die Esther regelmatig een podium gaf in de concertserie van de St. Plechelmus-basiliek, de kunst van het versteken bijbracht, en haar eind 2004 introduceerde als zijn opvolger voor het opmaken van het blad 'Klok en Klepel'.
Op initiatief van Esther ontdekten ze samen hoe mooi het is om in een koor te zingen. Ook haalde Esther Hylke over om het vak Muziekgeschiedenis te volgen bij de deeltijdopleiding Algemene Vakken van het conservatorium.
Hylke is voor Esther een rots in de branding, ook op buitenmuzikaal terrein. Hoe turbulent haar leven ook is - zelf gezocht of haar overkomen - bij hem kan ze altijd haar verhaal kwijt. Andersom kan Hylke altijd bij Esther en haar kinderen aansluiten, zorgde zij ervoor dat Hylke meer zichzelf leerde te zijn, dat je het gewoon kan vertellen als je ergens mee zit, en dat af en toe uit eten gaan gezellig is en dat je daar vooral van moet genieten!
 
 
7.Help!John Lennon, Paul McCartney
 Voor vierhandige en viervoetige muziek staan er al snel een massa noten op papier. Naast elkaar past dat nooit op de lessenaar. Met losse blaadjes kun je snel het ene blaadje muziek achter het andere schuiven. Dat werkt eigenlijk altijd goed, behalve als er turbulentie in de lucht ontstaat tijdens het spelen... We zullen nooit vergeten dat we onder het spelen van snelle passages in Danse Macabre ook nog weerbarstige partituur op de lessenaar moesten proberen te houden met een vrije hand. Tevergeefs... HELP! Een korte, koortsachtige stilte volgde... Het was de meest spannende Danse Macabre ooit, voor het publiek én voor ons!
 
8.The best of ...
 In de afgelopen 30 jaar hebben we als Twents beiaardduo Hemmel & Eerde* toch aardig wat muziek ingestudeerd en uitgevoerd. Veel te veel om in één concert nog eens te laten horen. Een kleine selectie dus...
 a. In the mood (meest swingende):Jazz standard
 Eén van de meest herkenbare en populaire big-bandnummers. Het werd begin 1940 razend populair door Glenn Miller. De "walking bass is in deze bewerking goed te herkennen.
 b. Emanations (meest abstracte):Gary White
 Als je de muziek hoort, begrijp je de titel. Emanations is iets dat voortkomt uit een bron. Als aanwijzing voor de uitvoering schreef de componist "murmering": een continu geluid, als van een beek, de wind of bomen, of van lage, onduidelijke stemmen.
 c. Pavane pour une infante défunte (meest melancholische):Maurice Ravel
 Dans voor een overleden prinses. De pavane is van oorsprong een langzame statige Italiaans-Spaanse hofdans in een tweedelige maatsoort. Zou Ravel aan de Spaanse prinses Margaretha Theresia hebben gedacht? Zij werd namelijk maar 22 jaar oud...
 d. Danse macabre (meest spannende):Camille Saint-Saëns
 Een dans die zich afspeelt op een sinister kerkhof in een landelijke omgeving. Het is donker, het is stil en het is volle maan. In de verte slaat de klok: middernacht,12 slagen. De Dood wekt de gestorvenen uit hun graven. Ze beginnen met elkaar te dansen. Er komen er meer, steeds meer! Het wordt een woeste dans waar geen eind aan lijkt te komen, alsof de skeletten door de wind worden opgejaagd. Als uiteindelijk de haan kraait, is de dans abrupt voorbij. Iedereen staat stil, oren gespitst: de klok slaat 1 uur. Grafzerken vallen weer dicht, de dood blijft als laatste achter. Zittend op een grafzerk speelt hij een afscheidsmelodie. Het thema klinkt nog zacht na in de nacht. Een echo, en dan is het weer stil. Doodstil... Wat gebeurde er nu eigenlijk?
9.'ll be there for you (thema nummer van de TV-serie 'Friends')The Rembrandts
 

Uitvoering:
     Hylke [2] [3a] - Esther [3d] [4] - vier handen & vier voeten [overig]

Bewerkingen:
     Esther Schopman [1] [2] [5] [7] - Rachel Perfecto [3a] [3c]
     Hylke Banning [3b] [4] - Sjoerd Tamminga [3d] - Karel Borghuis [6] [8a]
     Gideon Bodden [8c] - Eddy Mariën [8d]

* Hemmel en Eerde is een oud Twents gerecht: een stamppot van appels (hemel) en aardappelen (aarde). Maar, er is meer tussen hemel en aarde, nl. carillonklokken! Bovendien houdt de bedachtzame en nuchtere Hylke zo nodig de impulsieve en creatief associërende Esther met beide benen op de grond. Nou, met één been dan!